Hvor mange kilometer går den gennemsnitlige festivalgænger på en uge? Hvad er den foretrukne spise i camping Øst? Købte gæsterne billet, så snart Neil Young var annonceret, og hvad foregår der egentlig inde på Roskilde Festivals toiletter?
CBS og IBM er tilbage på Roskilde Festival for at kunne svare på disse spørgsmål og fortælle de skjulte historier, når Danmarks 4. Største by igen opstår for en uge.
Per Østergaard Jacobsen fra CBS er projektleder på “Fra Rio til Roskilde” projektet, der i år kører for 3. gang. Per siger om projektet: ”Vi er meget spændte på, hvad vi finder ud af i år. Hvis jeg skal sammenligne vores projekt med en restaurant, så har vi brugt de sidste par år på at finde ud af, hvilke råvarer der er i køkkenet. Vi har et robust hold af dygtige kokke, så i år skal der serveres!”
Til at lave de tunge løft i forbindelse med datarensning, analyse og visualisering har CBS igen allieret sig med IBM og deres kognitive computer Watson. Med dette værktøj kan teamet analysere sammenhænge i forhold til billetsalg, vejrdata, demografi, toiletsensorer, app-data og sociale medier. Bæredygtighed er i fokus, og resultaterne vil gavne både festivallen, salgsboderne og festivalgængerne.
Det forskelligartede team består af 43 medlemmer, der sidder på festivallen fra Skt. Hans dag og indtil den sidste akkord er slået på Orange Scene.