#FraRioTilRoskilde

Peter Stilling Big Data

Christian de Fries har gennem sin platform graflr.co indsamlet instagramdata fra Roskilde Festivals officielle profil. Hver 10. Minut bliver der hevet data fra Instagram, men Christian har forberedt noget af arbejdet inden festivallens start:

”Meget af den data vi bruger fra Instagram er baseret på de informationer, som brugerne automatisk videregiver, når de følger Roskilde Festival på Instagram. Profilen har omkring 54.000 følgere, hvor vi har undersøgt sammenhænge ud fra eksempelvis køn, alder og geografi” udtaler Christian.

De demografiske oplysninger bliver sammenholdt med det officielle hashtag #RF16, hvor den største aktivitet plejer at være under musikdagene.

Fokuspunkt i år vil være at undersøge lokale peaks i mængden af uploads og sammenligne de demografiske oplysninger med eventuelle andre hashtags.

Da festivallen sluttede sidste år var der ca. 65.000 posts på hashtagget #RF15, hvor der i skrivende stund d. 28.06.16 er 15.170 posts på #RF16, og Christian og resten af ”Fra Roskilde til Rio” teamet er spændte på, om tallet bliver højere i år.

Så hermed skal der lyde en opfordring til at dele alt fra dåsemakrel til koncerthøjdepunkter og hashtagge det med #RF16, hvis du vil bidrage med data til projektet.